Yogat & Bakat

Hemma igen pga. magen. Den är någorlunda stabil idag, tack och lov. Var på apoteket imorse och hämtade ut tre mediciner för olika magproblem. En av dem har jag provat förut och tyckte att det gav lite skillnad. Så, det ska bli spännande att se om jag märker någon effekt. Det är så jäkla dyrt med medicin här i norge dock, många receptfria mediciner (och mediciner på recept för den delen) är dubbelt så dyra som i sverige. Helt knasigt.
Sedan fick jag den brilljanta idéen att baka bröd. Jag tål ju inte vetemjöl, rågmjöl eller tja, mjöl överhuvudtaget speciellt bra. Har provat dinkel också men nejdå, blir väldigt uppblåst av det. Vilket innebär att det är no mjukt bröd för mig, no tortillas, inga bullar eller kakor. Okej, jag fuskar ibland och äter tex. kladdkaka eller muffins. Men - det får jag också betala för genom en orolig mage. Jag är inget jättestort mjukbröds fan oavsett men jag börjar sakna det. Man blir trött på knäckebröd också efter att bara ha ätit det sedan i augusti. Så för ett tag sedan läste jag om Jytte Mjöl. Ett glutenfritt mjöl som kan ersätta vetemjöl i bakning. Hittade det här i tromsö och köpte hem en packe igår, det är riktigt dyrt (60 NOK för 750g - HJÄLP!) men tänkte att det kan vara värt att prova en gång. Snokade reda på ett lätt! recept på internet och satte igång, bytte bara ut vetemjölet mot jyttemjöl. OCH DET BLEV BRA!!!! Jag kan knappt tro det själv. Nu har jag ca 20 små frukostbröd med solroskärnor på. Dom smakar till och med gott. Det bästa är att dom är helt glutenfria och det allra bästa med att baka bröd själv är att du vet exakt vad det innehåller. Inga tillsatser, inget konstigt e-nummer eller annat. Dessa innehåller lite jäst (25g) som inte heller är det allra bästa för min mage men jag får testa och se. Förhoppningsvis klarar min mage att jag äter en eller två till frukost tex. :) Funkar det inte får jag väl leta recept på ett jästfritt-glutenfritt bröd, heh. Men funkar det kommer jag lätt baka dem fler gånger. Det är synd att priset på jyttemjöl är så dyrt, tack vare det blir slutsumman för dessa små bröd ganska hög jämfört med om man hade använt vanligt mjöl. Men har man en IBS mage så har man. Får frysa in och ta upp vid speciella tillfällen eller nåt. :P
Här kan ni ser mina fina små bröd!
Dom ser lite bleka ut men det är bara det crappy ljuset som blir med webcamen, dem är gyllene och fina i verkligheten. :)
Medan degen jäste passade jag på att yoga lite, provade min nya dvd som jag fick från amazon igår. Den är väldigt smart gjord, med syftet att man ska få in yoga i sitt liv varje dag genom lite kortare program. Man kan antingen själv lägga ihop ett program genom att välja olika fokuseringsområden, avslappningar osv. Eller så väljer man ett färdigt program som Shiva Rea satt ihop. Det gjorde jag idag, valde ett program på 37min som fokuserade på Core+Fire. (programmen grundar sig i de fyra elementen) Det var riktigt tufft! Det är lite svårt ibland när instruktören är värsta pinnen som är hur stark som helst och vig som om dom inte hade leder överhuvudtaget. Men jag kämpade på så gott jag kunde utifrån mina egna förutsättningar - så som yoga ska vara och det gick bra. Försöker minna mig själv om att jag bara yogat i några månader medan dessa personer har gjort det i 10 år eller mer. Då känner jag mig inte så dålig trots allt. :) Ska i alla fall bli spännande att prova fler av programmen på dvd:n.
Namaste!

Love Left
Postat av: Zarah

Jag gillade din kommentar om videon jag postade :P haha.



Mmm... hembakat bröd!!!! Vill ha!

2010-06-01 @ 20:07:09
URL: http://zizi.blogg.se/
Postat av: Pat

Hona! Jag är stolt över dina framsteg inom bakning :)

PUSS

2010-06-05 @ 09:16:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0