Knacka Först

Jag är just nu en mycket stolt storasyster och vän. För några veckor sedan så var min lillasyster och några vänner till henne & mig med i en teatergrupp som satte upp en föreställning här i Skellefteå. Teatergruppen Lajlaa består sammanlagt av 8 unga människor och "Knacka Först" var deras debutföreställning. Jag är jätteledsen att jag var i Tromsö under helgen den spelades på Västerbottensteatern men idag fick jag se en inspelning. Den var ju helt suvären! Mycket kul, massa värme och känsla och såklart extra roligt då man känner mer än halva ensemblen. Skellefteå är inte en stad där det händer sådär jättemycket kulturmässigt sätt och det är så fantastiskt att dem gjort detta - helt själva. Dem har skrivit och framfört, ordnat sponsorer och lyckats ordna skitbra kulisser samt få spela den på Västerbottensteatern.

Ännu stoltare blir man då man läser lokaltidningens recension.
Ur Norra Västerbotten Måndag 1 Mars 2010: "'Knacka Först' är en sympatisk föreställning som innehåller många skratt och roliga situationer. Den unga ensemblen i Teater Lajlaa gör ett bra jobb med snygg komisk timing. I synnerhet Mimmi Heikkilä (Ingela) sticker ut med en oförglömlig mimik. Även Jens Lundmark (Adam) gör sin karaktär till en skön lirare. Nämnas kan också Alexander Edström som i sin roll som hunsad pojkvän påminner om Peter Dalle. Och Elin Olsson, (<-min syster!!) som spelar rasande flickvän gör en del riktigt starka insaster.
Visst är det lite farsartat från och till, vilket kanske inte känns som en önskvärda framtida inriktning för en ung teatergrupp. Och ja, det finns ett och annat att jobba på. Men vi ska koma ihåg att samtliga medlemmar i ensemblen just nu går, eller ganska nyligen gick, på estetiska programmet drama på Anderstorpsskolan. De lär sig för fullt, och det här är ingen heltidssysselsättning för dem. Inte ännu i alla fall.
Samtidigt plockar de ofta in uttrycksformer som känns igen från moderna komediserier på tv (typ scrubs), där man blixtsnabbt flyttas från verklighet till lätt bisarra fantasier. Ett kul grepp. Dessutom framstår de oslipade kanterna som futtiga när de sätts i relation till initiativet att skriva och sätta upp en egen produktion. Att våga sticka ut hakan och säga till Skellefteåborna: 'Vi har en bra grej här. Du borde se den. '
Frågar du mig är det årets hittills största kulturgärning i den här stan. Vi behöver verkligen mer av den här varan om Skellefteå ska vara attraktivt. Så bra gjort Lajlaa! Ni är föredömen.
"

FANTASTISKT!! Dom är så duktiga.


Hela ensemblen! Min syster är vackra fina tjejen längst upp!

Love Left
Postat av: MIMI

Jag såg på nyheterna att det skulle snöa i Norrland och tänkte på dig faktiskt :P <3



Vad kul för din syster!! Du får hälsa från Mimi.

2010-03-28 @ 22:14:52
URL: http://starringmariam.blogg.se/
Postat av: elin

aaawww, jag blir alldeles varm i kroppen..

längtar som fan tills imorn! :D

2010-03-28 @ 23:47:15
URL: http://gullerumpan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0