Gojibär

Efter att ha läst om dessa bär i flera månader i olika tidningar och hälsobloggar tänkte jag att nu får jag väl prova. Har smakat chokladöverdragna goji's förut och det var namnam. Hittade relativt billiga torkade goji bär på en internationell matbutik här i tromsö där dem tog 16kr/100gr. På hälsokostaffären kostade 200gr 99kr. Helt sykt. Det är ingen måtta på lovorden man hittar på nätet.

  • 6 ggr mer betakaroten än i morötter – bästa medicinen för ögonen
  • Det enda livsmedel hittills som stimulerar produktionen av mänskligt tillväxthormon
  • Komplett proteinkälla, innehåller 18 aminosyror
  • Innehåller mer än 21 spårämnen såsom fosfor, järn, zink, germanium, selen, koppar och kalcium
  • Rikligt med vitaminer – A-vitamin, B1, B2 och B6-vitamin, C-vitamin samt E-vitamin
  • Viktiga fettsyror
  • Beta-sitosterol som anses sänka kolesterolhalten och motverka prostataförstoring.
  • Mycket hög andel antioxidanter, 10 ggr mer än blåbär, som räknas som en mycket god källa till antioxidanter
Så - hur smakade det då? Första tanken var saffransbulle. Det smakar ungefär som väldigt söta russin. Jag tycker det var gott men kommer inte direkt äta det som snacks. Kan däremot tänka mig att det är gott i morgonfilen, gröten eller i bakverk.
Har du provat Goji Bär ännu?

Love Left

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0