Bara ett litet Hej!

Jag är hemma i Sverige på påsklov sedan i lördags, därav ingen update. Försöker spendera mest möjlig tid med mina nära & kära. Tiden här går alltid för fort, oavsett. Åker tillbaka till Gran på söndag. Det är alltid så blandade känslor med att vara här och framför allt - åka hem igen. Lättnaden över att se att ja, Skellefteå finns kvar om jag någon dag behöver det. Gatorna förändras inte. (jobbutbudet förändras inte heller tyvärr. Nu är jag så jäkla glad i och nöjd med mitt jobb som konduktör så för mig är det inte aktuellt men jag lider med mina nära&kära som sliter med att hitta jobb). Samtidigt tycker jag nästan det blir jobbigare och jobbigare att åka härifrån, att lämna de jag älskar. För tiden räcker ju aldrig, all tid i världen känns inte nog.

Jag jobbar med att rota mig hela tiden, jobbar med att bara acceptera och inse att norge är mitt land nu. Mitt hem är där, mitt jobb är där, min älskade är där och framför allt - mina möjligheter och framtid är där. Men det tar en stund, det är alltför lätt att hålla sig kvar vid allt man lämnat. Jag tror att det är jättesunt att våga flytta iväg till en annan stad när man är ung. Att se något annat och framför allt - att våga lämna allt som är tryggt. Sen kan man flytta hem till sin hemstad igen och älska det mest av allt men då vet man i alla fall varför man älskar den. Man har jämfört den med något annat och funnit den bäst. Men om man aldrig ser något annat? Hur kan man veta att coca cola är den godaste läsken om man aldrig smakar någon annan?

Man brukar ju säga "Home is were your heart is". Men vad om ens hjärta är på flera ställen? Jag kallar både mitt hus på Gran för hemma, jag kallar sverige för hemma, jag kallar skellefteå för hemma, jag kallar farmor och farfar för hemma. Jag antar att hem kan vara på många ställen, att hjärtat kan vara utspritt. Men det gör nog lite lite ondare än när man har allt på samma ställe.


Love Left
Postat av: Mariam

Vackert skrivet min vän. Jag håller med dig om att hem kan vara fler platser. Det är samma sak för mig nu när jag kallar lägenheten här för "hem"... Det är helt nytt för mig och ordet låter konstigt i min mun, men det ÄR ju mitt hem nu. Jag tror att hjärtat kan få vara på fler ställen, det är bara något positivt. Tänk så fint att du har människor på så många platser som bara väntar på att du ska komma på besök :D

2011-04-28 @ 08:47:25
URL: http://starringmariam.blogg.se/
Postat av: Nettan

Käraste bästa Ameluttan<3

Du har ju så rätt. Jag får nästan tårar i øgonen när jag läser det du skriver. Har varit igenom detsamma. Det tog många år, strävde länge...men nu kan jag med handen på hjärtat säja att detta är hemma. Man faller till ro. Jag hoppas du finner den roen var det än blir. Du har det som är viktigast med dej. De du älskar är där alltid, oansett var du befinner dej. Se det sånn att du är lyckligt lottad som har två hem som betyder mycket før dej. Kramar i massor<3

2011-05-21 @ 21:53:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0